‘Nee, juist niet! En liefde is een breed begrip he. Je moet natuurlijk je grenzen kennen, maar als jij iets wilt van een ander, zul je iets van jezelf moeten geven. Anders ontstaat er nooit verbinding, en kun je het vergeten. Bij First dates probeer ik mensen bijvoorbeeld meteen op een voetstuk te plaatsen. Omdat ik wil dat zij gaan shinen. Als iemand lekker in zijn vel zit is de kans groter dat de liefde toehapt. En als ik ze met een gemeend compliment een duwtje in de juiste richting kan geven, doe ik dat graag!’
‘Het maakt niet uit in welke branche je werkt, je werkt altijd met mensen. Je hebt dus altijd te maken met een ander. En die heeft andere gevoelens, andere ideeën en een andere insteek. En wat je ook wilt van die ander, je hebt altijd een relatie en een gunfactor nodig. In de ideale wereld bouw je dat op door te zorgen dat je de ander kent. Dat kost tijd, werken aan relaties is echt een investering. Maar vraag gewoon aan een ander hoe het gaat. Durf complimenten te geven. Zorg dat de ander zich gezien voelt. Dat werkt.’
‘Ha! In de horeca is hospitality superbelangrijk, maar ik heb ook gewerkt bij de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. En daar was het precies hetzelfde. Ik liet medewerkers iedereen die binnenkwam begroeten. Én minstens drie vragen stellen. Zodat ze echt wisten wat iemand kwam doen. Daar kwam best weerstand op vanuit de medewerkers. Maar na twee dagen wisten ze wel wie er waarom was. En op die basis konden ze verder bouwen. Bezoekers werden beter geholpen, en medewerkers vonden hun werk leuker.’
‘In de eerste plaats: gewenning. Mensen vinden het eigenlijk nooit leuk als ze iets anders moeten doen, dat komt pas als ze resultaat zien. En het kwam bovenop de rest van hun werk he. Daarom is het belangrijk om mensen altijd de tools te geven om hun werk goed te doen. Vaak betekent dat ook: zorgen dat alle processen echt helder en op orde zijn. Dan houd je vanzelf tijd over om in belangrijke zaken te steken.’
‘Klopt! Maar ook als je in de IT werkt, is je relatie met anderen belangrijk. Zelfs als je nooit met klanten te maken hebt. Iedereen heeft zijn eigen taak en werkzaamheden toch? Beschouw dat als je eigen toko! Als die floreert, is dat supergoed voor je eigen werkplezier. En iedereen die bij jouw tokootje aanklopt, is je gast. Het loont écht om daar relaties mee op te bouwen.’
‘Goede vraag. Veel begint met eens een keer níét over werk praten. Maar daarna? Dat kan voor iedereen verschillen. En ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Maar tijdens Succestival gaan we het er in ieder geval over hebben. En we zorgen dat iedereen naar huis gaat met een paar handvatten waar je meteen mee aan de slag kunt. Want iederéén kan het leren. En dat is echt een investering in jezelf.’